вівторок, 31 січня 2012 р.

Активні методи навчання (АМН)


В основі активного навчання лежить принцип безпосередньої участі слухача в навчальному процесі, орієнтований на пошук шляхів і способів вирішення досліджуваних у навчальному курсі проблем. Для цього необхідно, щоб навчальний процес був імітацією того середовища, в якій належить працювати слухачам в майбутньому, а також забезпечувати формування у слухача здібностей вирішувати практичні завдання, змінювати і покращувати той предметний світ, в якому вони живуть і трудяться.
Поняття «активні методи навчання» (АМН) поширюється на досить велику групу прийомів і способів проведення теоретичних і практичних занять, таких, як:
  • аналіз конкретних ситуацій;
  • вирішення проблемних завдань;
  • «Акваріум»;
  • «Спалах»;
  • ділові ігри;
  • робота з діловими паперами;
  • групова мозаїка;
  • групові ралі;
  • дві обойми;
  • метод 66;
  • тест-інструкція;
  • опитування за допомогою метапланкарт;
  • «Мережа»;
  • інтерв'ю в парах;
  • рольові ігри;
  • «Квартети»;
  • «Сендвіч»;
  • структуровані заняття;
  • груповий турнір;
  • презентація;
  • брейн-ринг;
  • кейси та ін
Високий ступінь гнучкості та адаптивності активних методів навчання дозволяє викладачеві з рівною ефективністю використовувати їх в наступних випадках:
  • в кінці лекції, розповіді, бесіди - як практичне обгрунтування актуальності розглянутого питання;
  • в якості введення в лекцію - постановки практичної проблеми, що треба розробити;
  • для ілюстрації положень, розбираємо в процесі лекції;
  • паралельно лекції - частина матеріалів передається в усному вираженні, а інша - за допомогою активного методу;
  • замість лекції - вся тема заняття розкривається за допомогою активного методу.
Активні методи навчання при вмілому їх застосуванні дозволяють оптимально розв'язати одночасно такі навчально-організаційні завдання та функції:
  • підпорядкувати процес навчання керуючому впливу педагога;
  • забезпечити включення в активну навчальну роботу, як підготовлених слухачів, так і новачків;
  • встановити безперервний контроль над процесом засвоєння навчального матеріалу;
  • реалізувати навчальні функції (закріплюються теоретичні знання, відпрацьовуються нові прийоми і методи, а також умови застосування знань і практичних навичок, формування методів пізнання і діяльності, саморозвитку та самореалізації);
  • реалізувати виробничі функції (відпрацювати систему управління та його функції: організації виробництва, планування, обліку, контролю, аналізу, координації, регулювання і т.д. для забезпечення стратегії бізнесу; спрогнозувати розвиток підприємства, вирішити проблемну ситуацію і т.д.) з урахуванням майбутньої спеціальності і дисципліни;
  • реалізувати дослідницькі функції, як алгоритм прийняття управлінських рішень: виявлення проблеми, постановка задачі, пошук рішення проблеми і т.д.
Крім того, АМН набувають цінності ще й тому, що сприяють успішному формуванню в учнів комплексу позитивних ділових якостей, наприклад, таких, як:
  • здатність швидко адаптуватися в групі, зайнятої рішенням спільної для всіх завдання, проблеми;
  • вміння встановлювати особисті контакти, обмінюватися інформацією і формувати необхідні точки зору - працювати і самостійно, і в команді;
  • вміння долати опір оточуючих, попереджати зіткнення і розбіжності, тобто вміння працювати в колективі;
  • знання рівня своєї компетентності, уміння аналізувати і оцінювати свої дії;
  • вміння знаходити причини і джерела критичних, ризикових ситуацій;
  • здатність висувати і формулювати ідеї, пропозиції і проекти;
  • готовність йти на розрахований ризик і приймати нестандартні рішення;
  • вміння уникати помилок і прорахунків;
  • здатність ясно і переконливо викладати думки, бути небагатослівним, але зрозумілим;
  • уміння цінувати і продуктивно використовувати робочий час;
  • вміння імітувати найбільш характерні елементи діяльності людини у світлі інноваційних технологій, їх максимальне наближення до реальності і ін
Активне навчання впливає на розвиток у слухачів потреби до самонавчання, самовдосконалення, тобто до науково-організованої самостійної роботи, яка допомагає керувати ситуацією, виключати виникнення некерованих явищ, ризикових ситуацій.

Немає коментарів:

Дописати коментар