В основі активного навчання лежить принцип безпосередньої участі слухача в навчальному процесі, орієнтований на пошук шляхів і способів вирішення досліджуваних у навчальному курсі проблем. Для цього необхідно, щоб навчальний процес був імітацією того середовища, в якій належить працювати слухачам в майбутньому, а також забезпечувати формування у слухача здібностей вирішувати практичні завдання, змінювати і покращувати той предметний світ, в якому вони живуть і трудяться.
Поняття «активні методи навчання» (АМН) поширюється на досить велику групу прийомів і способів проведення теоретичних і практичних занять, таких, як:
- аналіз конкретних ситуацій;
- вирішення проблемних завдань;
- «Акваріум»;
- «Спалах»;
- ділові ігри;
- робота з діловими паперами;
- групова мозаїка;
- групові ралі;
- дві обойми;
- метод 66;
- тест-інструкція;
- опитування за допомогою метапланкарт;
- «Мережа»;
- інтерв'ю в парах;
- рольові ігри;
- «Квартети»;
- «Сендвіч»;
- структуровані заняття;
- груповий турнір;
- презентація;
- брейн-ринг;
- кейси та ін
Високий ступінь гнучкості та адаптивності активних методів навчання дозволяє викладачеві з рівною ефективністю використовувати їх в наступних випадках:
- в кінці лекції, розповіді, бесіди - як практичне обгрунтування актуальності розглянутого питання;
- в якості введення в лекцію - постановки практичної проблеми, що треба розробити;
- для ілюстрації положень, розбираємо в процесі лекції;
- паралельно лекції - частина матеріалів передається в усному вираженні, а інша - за допомогою активного методу;
- замість лекції - вся тема заняття розкривається за допомогою активного методу.
Активні методи навчання при вмілому їх застосуванні дозволяють оптимально розв'язати одночасно такі навчально-організаційні завдання та функції:
- підпорядкувати процес навчання керуючому впливу педагога;
- забезпечити включення в активну навчальну роботу, як підготовлених слухачів, так і новачків;
- встановити безперервний контроль над процесом засвоєння навчального матеріалу;
- реалізувати навчальні функції (закріплюються теоретичні знання, відпрацьовуються нові прийоми і методи, а також умови застосування знань і практичних навичок, формування методів пізнання і діяльності, саморозвитку та самореалізації);
- реалізувати виробничі функції (відпрацювати систему управління та його функції: організації виробництва, планування, обліку, контролю, аналізу, координації, регулювання і т.д. для забезпечення стратегії бізнесу; спрогнозувати розвиток підприємства, вирішити проблемну ситуацію і т.д.) з урахуванням майбутньої спеціальності і дисципліни;
- реалізувати дослідницькі функції, як алгоритм прийняття управлінських рішень: виявлення проблеми, постановка задачі, пошук рішення проблеми і т.д.
Крім того, АМН набувають цінності ще й тому, що сприяють успішному формуванню в учнів комплексу позитивних ділових якостей, наприклад, таких, як:
- здатність швидко адаптуватися в групі, зайнятої рішенням спільної для всіх завдання, проблеми;
- вміння встановлювати особисті контакти, обмінюватися інформацією і формувати необхідні точки зору - працювати і самостійно, і в команді;
- вміння долати опір оточуючих, попереджати зіткнення і розбіжності, тобто вміння працювати в колективі;
- знання рівня своєї компетентності, уміння аналізувати і оцінювати свої дії;
- вміння знаходити причини і джерела критичних, ризикових ситуацій;
- здатність висувати і формулювати ідеї, пропозиції і проекти;
- готовність йти на розрахований ризик і приймати нестандартні рішення;
- вміння уникати помилок і прорахунків;
- здатність ясно і переконливо викладати думки, бути небагатослівним, але зрозумілим;
- уміння цінувати і продуктивно використовувати робочий час;
- вміння імітувати найбільш характерні елементи діяльності людини у світлі інноваційних технологій, їх максимальне наближення до реальності і ін
Активне навчання впливає на розвиток у слухачів потреби до самонавчання, самовдосконалення, тобто до науково-організованої самостійної роботи, яка допомагає керувати ситуацією, виключати виникнення некерованих явищ, ризикових ситуацій.
Немає коментарів:
Дописати коментар